پاره‌سنگ: چند اشتباه رایج

پاره‌سنگ

پاره‌سنگ‌های گاه‌گاهی ذهن من

2008/11/25

چند اشتباه رایج

روسی یا شوروی؟:
گاهی در ارجاع رویدادهای قرن بیستم به کشور اتحاد جماهیر شوروی بی‌دقتی روی می‌دهد و از کشوری به نام روسیه یاد می‌شود که آن زمان وجود خارجی نداشته است. مثلاً: اولین ماهواره را چه کشوری به فضا فرستاد؟ پاسخ درست کشور شوروی است. در آن زمان کشوری به نام روسیه وجود نداشته‌است٬ که ماهواره به فضا پرتاب کند یا درگیر جنگ سرد باشد! روسیه تنها جمهوریی از بسیار جماهیر مختلف شوروی بوده‌است. نادرست است اکنون که دیگر کشور شوروی وجود خارجی ندارد٬ افتخاراتی را که حاصل تلاشهای جمعی مردم از جماهیر مختلف بوده‌است به تنها یک جمهوری آن منسوب کنیم.
ایرانی تبار یا ایرانی؟
در معرفی منسوبان به ایران در خارج از ایران٬ اشتباهاتی رخ می‌دهد به علت این که معمولاً نویسنده مفهوم تابعیت یک کشور را درست درک نکرده‌است.
مثال ساده بزنم؛ من اگر گذرنامه ایرانی دارم٬ تبعه ایرانم٬ فارغ از این که کجای دنیا زندگی بکنم. اگر گذرنامه کشور دیگری را هم -مثلاً استرالیا- داشته باشم٬ می‌شوم ایرانی-استرالیایی. اگر فرزند من تابعیت ایران را نداشته باشد٬ به اعتبار این که فرزند منِ ایرانی می‌باشد٬ او می‌شود یک ایرانی‌تبار. بنابراین مثلاً آندره آغاسی یک ایرانی‌تبار است٬ اما پدرش یک ایرانی-آمریکایی است. اگر کسی او را ایرانی بخواند٬ اشتباه می‌کند٬ به دلیل ساده‌ی‌ این که او گذرنامه ایرانی ندارد و برای ورود به ایران نیازمند روادید دارد.
پس نوشت:
در کنسرتی بودم از گروه شیدا. از گروه ۱۰-۱۵ نفره شیدا تنها سه نفر موفق به حضور شده‌بودند٬ به دلیل این که روادید ورود به کانادا برایشان صادرنشده‌بود. آن سه نفر که آمده بودند٬ یکی سرپرست گروه و استاد مسلم موسیقی ایرانی بود که با گذرنامه امریکایی‌اش آمده بود٬ دیگری ضرب نواز گروه که با گذرنامه فرانسوی‌اش آمده بود و دیگری کمانچه نواز گروه که به اعتبار این که مهاجر کانادا بود به آنجا آمده بود. نمی‌دانم آن عزت و سربلندی ملت ایران که سران حکومتی در سخنرانیهاشان از آن دم می‌زنند کجا رفته‌بود...

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home