پاره‌سنگ: قوانین عکاسی

پاره‌سنگ

پاره‌سنگ‌های گاه‌گاهی ذهن من

2007/09/29

قوانین عکاسی

یکی از قوانین نانوشته عکاسی این است که همیشه عکسی که از صاحب دوربین عکاسی گرفته می‌شود بدترین عکس است. علتش هم واضح است چون عکاسی که عکس را گرفته با عکاسی یا حداقل کار با آن نوع خاص دوربین ناآشنا بوده است و دکمه‌ای را با کمترین درنگی و دغدغه‌ای فشار داده تا وظیفه‌ای انجام داده ‌باشد.
از آن جا که من فکر می‌کنم اگر مطلبی می‌نویسم بدرد خواننده بخورد و خوانده شدنش با خوانده نشدنش برای خواننده فرق داشته باشد٬ اینجا یک خودآموز می‌نویسم که هر کم تجربه‌ای هم بتواند عکسهای در خوری از هرچیزی بگیرد.
امروزه که دوربین های دیجیتال بیشتر در دسترس است باید گرفتن عکس کار ساده‌ای شده باشد اما هنوز هم من عکس های بد کادر و ناواضح و بدنور کم نمی‌بینم. با توجه به چند نکته ساده چنان اشکالاتی در عکس پیدا نمی‌شود.
دوربین دیجیتال اگرچه پیشرفته است اما برای تعیین نوردهی و سرعت عکاسی صحیح احتیاج به تفکر (محاسبه) و وقت دارد! یعنی این که باید به آن فرصت کافی بدهیم که شرایط را ارزیابی بکند. با این که کمتر از ۲ ثانیه برایش کافی است٬ اکثر از آن دریغ می‌کنند. اگر به زبان ساده بنویسم دوربین باید صحنه را ارزیابی کند و نور و فاصله ها را بسنجد و تطابقی با آن پیدا کند تا عکس تمیزی ارائه دهد.
برای این کار شما وقتی دوربین را جلوی چشمتان آوردید تا از چیزی عکس بگیرید٬ اندکی دکمه آن را تا نیمه فشار دهید. اکثر دوربین های عکاسی با این کار نور و فاصله را می‌سنجند و اگر در حالت خودکار تنظیم شده باشند٬ تنظیمات را عوض می‌کنند. در صفحه نمایش گر معمولاً مستطیلی ظاهر می‌شود و دوربین با صدایی آمادگی خودش را اعلام می‌کند. حالا اگر دکمه را کامل فشار بدهید عکس خوش‌نور و واضحی می‌گیرید. بی‌توجهی به این کار ساده و عجله بی‌خود عکسها را ضایع می‌کند.
اما مشکل دیگری که دیده‌ام عدم کادر بندی صحیح است. دوست عزیز شما از آسمان یا دریا یا زمین خدا که عکس نمی‌گیرید. لحظه‌ای فکر کنید که عنصر اصلی عکس چیست!
موضوع اصلی عکس باید حدود دو سوم عکس را شامل شود و مهم ترین قسمت آن از حاشیه قاب ۳/۱ کادر فاصله داشته باشد. یعنی مثلاً اگر عکس چهره را می‌گیرید آن را در وسط تصویر قرار نمی‌دهید. علتش هم مسایل زیبا شناختی است که من وارد نمی‌شوم.
نکته دیگر این که کادر تصویر را موازی خط افق قرار دهید. یا اگر می‌خواهید زاویه دار عکس بگیرید زاویه کمتر از ۳۰ درجه ندهید٬ چون به نظر خواهد رسید که شما در جهت دادن به دوربین ناتوان بوده‌اید یا دستتنان کج بوده‌است. اگر هم عکس زاویه دار می‌گیرید به اندازه کافی زاویه بدهید.
موضوع ساده دیگری هم که می‌توانید به کار ببرید این است که در حالت طبیعی از موضوع عکس بگیرید٬ یعنی حتماً لازم نیست موضوع را خبردار کنید که دارید عکسش را می‌گیرید تا لبخند مصنوعیی یا فیگوری بگیرد. اکثراً عکسهای جالب در چنین چینشی می‌افتند.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home